יום חמישי, 20 באוקטובר 2011

סיור בתל אביב - סוכות 2011





בחול המועד סוכות החלטתי, באופן ספונטני, לנסוע למתחם ביאליק שהתחדש לאחרונה. המתחם מתהדר במבנים יפים ששומרו או שעומדים לעבור תהליך שימור. בבית העיריה הישן קניתי כרטיס משולב עם בית ביאליק. בבית העיריה (המכונה "בית העיר") ראינו את הלשכה של דיזנגוף ותערוכת תצלומים של אנשים פרטיים - כולם צולמו בתל אביב. התערוכה בנויה מאד יפה, כאשר התמונות מסודרות לפי אתרים ידועים בעיר (בתי קולנוע, העיריה הישנה והחדשה, שד' רוטשילד וכד'). חלק מהתמונות נסרקו והן מוצגות כתמונות מתחלפות בצגים הקבועים בתוך חלונות התצוגה.
ניתן לצפות גם בסרטים קצרים על ההיסטוריה של העיר ואושיות התרבות שלה (תומרקין, זך, חנה מרון).
נאמר לנו שבאחד החדרים ניתן אף להאזין לכמה מאות שירים אודות תל אביב. כלומר, אפשר לבלות שם כמה שעות טובות.

בית ביאליק מקסים. שימרו אותו יפה מאד. ניתן לראות עיטורים ואריחים מתק' "בצלאל". כמו כן, יש מגרות נשלפות המכילות מסמכים בנושאים שונים. צגי מגע מאפשרים לעלעל ביצירותיו של ביאליק ולוחות הקבועים בקיר מתארים את המשורר והסופר מהיבטים שונים - יחסיו עם אנשי רוח אחרים, דעותיו בתחומים שונים ואף כישוריו הנבואיים (ב-1930 הוא קרא ליהודי גרמניה לעזוב את המדינה).
בחדר המשמש כיום את הילדים המבקרים בבית - ניתן לשמוע שירים ולקרוא בספרים, חלקם הודפסו בגרמניה ב-1922 (!).

לאחר מכן הלכנו לבית ראובן רובין, אך התאכזבנו מהתערוכה. רוב התמונות מוכרות לנו, ושורה על הבית עצבות מסוימת. אמנם בחלק מהתמונות יש הפניה למדריך קולי, אך לדעתי, צריך לתת את המידע באופן שונה: לספר על חייו של האמן באופן כרונולוגי, באמצעות מידע כתוב, ולשלב אמצעי מולטימדיה רבים יותר.


מן הראוי להזכיר את בית הכנסת של האדמו"ר מהוסיאטין בעל החזות הצנועה. כאשר מתקרבים למבנה, מבחינים במרצפות מעוטרות , ובמבנה עצמו עדיין יש שרידים לציורי קיר מרשימים הנראים כתבליטים. מתפלל חביב הזמין אותנו להתארח בסוכה אשר בבית הכנסת, ובכניסה יש דף מידע על ההיסטוריה של המקום.


ברחוב מונטיפיורי ראינו את בית הפגודה, שנקנה לאחרונה ע"י יהודי שוודי. השמועות אומרות שהאיש חי שם ברמת חיים מאד גבוהה...
אם כבר מדברים על רמת חיים גבוהה, מול בית הפגודה נמצא "בית רוג'ין" - חנות עיצוב המשתרעת על פני 3 קומות. רוב הפריטים הם בחזקת "לראותם בלבד"...

בדרך חזרה לאלנבי (ולמונית השירות) עברנו ברחוב אחד העם וראינו בתים יפים, שחלקם עברו שימור.

תגובה 1: